Programme de mentorat pour les professionnels des médias PANDC

La Fondation des prix pour les médias canadiens (FPMC) est ravi de présenter la deuxième édition de notre programme de mentorat destiné aux professionnels des médias PANDC (personnes autochtones, noires et de couleur) en début et milieu de carrière, à travers le pays. Ce programme vise à leur offrir du soutien et à les doter des compétences requises pour accéder aux postes de leader dans l’industrie du magazine et de la publication numérique, en les jumelant avec un professionnel chevronné. L’objectif est d’aider les professionnels des médias PANDC à progresser dans leur carrière.

Les mentorés auront la chance d’apprendre directement d’un professionnel senior par le biais de rencontres individuelles sur un sujet spécifique de leur choix. Les mentors seront des leaders des médias canadiens ayant au moins 10 ans d’expérience et primés pour leur travail, dont certains seront des lauréats de la Fondation des prix pour les médias canadiens. Ils aideront les mentorés à développer leurs compétences en leadership et à bien définir leurs objectifs de carrière, tout en partageant des conseils personnalisés, les meilleures pratiques du métier et des opportunités de développement professionnel.

Les détails du programme 

Période de candidature: du 7 mars au 31 mars 2023.

Les séances de mentorat auront lieu entre avril et juin 2023. Les dates exactes seront choisies conjointement par le mentor et le mentoré. Le mentorat devra être terminé avant le 30 juin 2023. Les mentors et les mentorés s’engagent à consacrer dix à douze heures au mentorat. Six à huit de ces heures doivent être dédiées à des rencontres individuelles et les heures restantes pourront être utilisées à la guise du mentor et du mentoré. 

Afin de fournir le plus de flexibilité possible au mentor et au mentoré, la forme que prendra le mentorat peut être déterminée par le mentor en fonction des besoins spécifiques du mentoré, ou peut être déterminée de concert entre le mentor et le mentoré. Par exemple, les participants peuvent décider conjointement de tenir une seule et unique rencontre d’une journée entière ou de tenir plusieurs rencontres de plus courte durée. Les séances peuvent avoir lieu en personne, par téléphone ou virtuellement, afin de s’adapter aux différences géographiques ou aux éventuelles restrictions liées à la COVID-19.

À la fin du mentorat, le mentor et le mentoré devront remplir un bref questionnaire individuel sur leur expérience afin de permettre à la FPMC d’améliorer son programme dans le futur. 

Jusqu’à 8 parrainages sont prévus en 2023. Par conséquent, tous les candidats ne seront pas acceptés dans le programme cette année.

Qui peut faire une demande de mentorat?

Le programme de mentorat de la FPMC est ouvert aux professionnels des médias en début ou en milieu de carrière qui font preuve d’un haut degré de compétence et de potentiel dans l’industrie des magazines et de la publication numérique. Les candidats doivent être basés au Canada et s’identifier comme Noirs, Autochtones et/ou personnes de couleur. Les candidats doivent être âgés de 21 ans ou plus au 3 janvier 2023.

Les mentorés participants recevront également une inscription gratuite d’un an à LinkedIn Learning, grâce au programme de mentorat de la FPMC. LinkedIn Learning est une plateforme d’apprentissage en ligne qui propose plus de 16 000 cours en vidéo dispensés par des experts du domaine. La FPMC s’est associée à LinkedIn Learning pour offrir ces cours aux mentorés dans le cadre du programme 2023.

Comment postuler?

Veuillez remplir le formulaire de candidature et le soumettre à la Fondation des prix pour les médias canadiens avant minuit le 31 mars 2023.

Vous devrez:

  • donner un bref aperçu de votre expérience et/ou de votre carrière
  • nous décrire brièvement:
  • vos objectifs de carrière pour la prochaine année et comment un mentorat pourrait vous aider à les atteindre.
  • ce que vous espérez tirer de ce mentorat.
  • le(s) sujet(s) principal(aux) et le(s) domaine(s) de gestion dans lequel ou lesquels vous souhaitez avoir un mentor, et ce sur quoi vous aimeriez vous concentrer avec votre mentor. Les champs d’intérêt comprennent (sans s’y limiter) les opérations et la gestion, le développement de contenu, le marketing et les ventes.

Les candidatures seront analysées par la FPMC avec la participation du Conseiller en affaires autochtones. Une fois la demande de mentorat acceptée, le mentoré sera jumelé avec un mentor senior qui pourra l’aider sur le sujet et les objectifs identifiés. 


Mentors participants

La FPMC est heureuse d’annoncer que ces leaders d’expérience du monde des médias participent au programme 2032 en tant que mentors:

Ontario

Shireen Ahmed is a multiplatform sports journalist, and her work has been recognized all over the world. She teaches Sports Journalism and Sport Media at TMU.

What you’ll learn: How to navigate a system when it can be racist and sexist, how to believe in yourself when no one else will, the importance of community, networking and developing contacts, pitching story ideas, creative processes and how to catalogue your ideas for later.


Kelly Boutsalis is a Mohawk journalist from the Six Nations of the Grand River reserve. Currently living in Toronto, she devotes the bulk of her work to highlighting Indigenous stories. Her byline has appeared in the New York Times, Toronto Star, Toronto Life, and the Walrus. In 2020, she was the Narwhal‘s first Indigenous Journalism Fellow, and last year she was The Local‘s Guest Editor. She led the CBC Six Nations pop-up bureau earlier this year.

What you’ll learn: How to pitch, how to identify story angles, how to gain confidence in your point-of-view, how to identify stories and pair them with the right publication.


Alicia Cox Thomson has been working in the media industry for 20 years as a digital editor, writer and content producer for some of Canada’s biggest lifestyle brands, including Chatelaine, Flare and HGTV Canada. Today, you can find her writing about culture, diversity, romance and the arts for Chatelaine, Maclean’s, Today’s Parent, Canadian Business and more, as well as speaking at industry panels and literary festivals.

What you’ll learn: How to pitch lifestyle journalism, how to create your writing voice and sustain it, how to write short and snappy display and social media copy, service journalism 101, social media strategy for lifestyle brands.


Matthew DiMera (they/he) is an award-winning editor and journalist based in Toronto. They are the founder and publisher of The Resolve, a new independent media outlet in Canada centring, elevating and celebrating Indigenous, Black, and people of colour voices and stories. 

Previously they were the managing editor at Xtra, and the acting editor-in-chief at rabble.ca. They are a long-time advocate for the importance and power of social justice and community journalism.

What you’ll learn: How to make it as a BIPOC journalist, whether in legacy or independent media, or in carving out your own path.


Deanne Gage is a reporter for Globe Advisor at the Globe and Mail. She has covered the financial advisor market and specialized in personal finance issues for more than two decades.

She is the former editor of FORUM and Advisor’s Edge magazines, and was a money columnist for the Toronto Star. 

Deanne has been the recipient of several National Magazine B2B Awards and other industry awards. Her work has also appeared in Chatelaine, MoneySense, Today’s Parent, Morningstar.ca, and other leading business magazines.

What you’ll learn: How to run a freelance business: everything from pitching story ideas to editors, coming up with fresh angles to the same old stories, taxes, bookkeeping, ensuring you get paid. As well as managing a small editorial team and career transitions.



Samia Madwar is a senior editor at The Walrus. She was previously the managing editor at The Walrus and, prior to that, worked at Up Here and Canadian Geographic magazines. She serves on the board of Magazines Canada, volunteers as a judge for the National Magazine and Digital Publishing awards, and regularly mentors emerging BIPOC journalists. She enjoys travelling and learning nerdy facts about mushrooms.

What you’ll learn: Magazine/longform writing and editing, magazine print production, fact checking.

Sandra E. Martin is Head of Newsroom Development at The Globe and Mail. 

Previously, Sandra served as Editor-in-Chief of MoneySense where, under her leadership, audience for the online personal finance magazine grew to 1 million monthly visitors from 450,000 upon her arrival, and was recognized with awards for its content. As a contract lecturer, Sandra has taught magazine editing, branding, feature writing and other courses at TMU’s School of Journalism. 

A former Editor-in-Chief of Canadian Living, Sandra also is a two-time National Magazine Awards finalist, a repeat NMA judge, and a two-time NMA host. She sits on the board of directors of Canada’s History Society and SABEW Canada.

What you’ll learn: A broad range of connections, how to put oneself forward for desired opportunities in the best light possible, ways to monetize your work and personal followings.

Dr. Hadiya Roderique wears a lot of hats – Professor, lawyer, researcher, podcast host, journalist, broadcast commentator, consultant and speaker. Her first piece of writing, Dating While Black, published as a cover story in The Walrus, was nominated for four National Magazine Awards, including Best New Magazine Writer. She was the Gold medal winner at the 2020 National Magazine Awards for her short feature, Black in the Ivory. She is most well known for her Globe and Mail piece “Black on Bay Street” which outlined her experiences as a young Black woman working in a Bay Street firm, and won the Digital Publishing award for Best Personal Essay in 2018.

What you’ll learn: How to freelancer, pitching tips, negotiation skills, feedback on pieces, how to survive being a Black journalist.


Melissa Shin is the Editorial Director of Advisor’s Edge and Investment Executive, Canada’s leading publications for financial advisors. She is an award-winning journalist whose reporting has been cited in university syllabi, in textbooks and to national regulators. She is also an experienced moderator and speaker. Melissa started at Advisor’s Edge in 2011. Prior to that, she was managing editor of Corporate Knights, a North American magazine focused on clean capitalism. Since 2021, Melissa has been secretary of the board of Fashion Takes Action. She is a graduate of the Schulich School of Business at York University.

What you’ll learn: More experienced mentees often know the direction they should take with a difficult issue and just need to talk out the process or receive validation. For that kind of mentee, I’ll ask probing questions, draw parallels to past experiences I’ve had and provide suggestions if asked. Such mentees often benefit from setting the agenda for discussions. For more junior mentees, I hope to provide them with a framework for problem solving and decision-making, and I’ll take more initiative in setting up an agenda for discussions based on their needs. In both cases, I hope to connect mentees with resources and people who can help them as they grow in their career.

Vous avez des questions? 

Si vous avez des questions ou si vous souhaitez obtenir plus d’informations, veuillez contacter staff@magazine-awards.com.

Ce programme est rendu possible grâce au soutien de Ontario Créatif et du ministère du Patrimoine canadien